یانچشمه

وب فرهنگی تاریخی دیار یانچشمه و فریدن

یانچشمه

وب فرهنگی تاریخی دیار یانچشمه و فریدن

درباره بلاگ
یانچشمه

باسلام خدمت عزیزان همولایتی.متاسفانه بدلیل مشکلات عدیده سایت بلاگفا مجبور به انتقال سایت از mostafa331.blogfa.com شدیم.از این پس ما را در همین بلاگ دنبال نمایید.
باتشکر از همراهی شما .
ایمیل ما:
yancheshmesh@gmail.com

بایگانی

درپست قبلی به معرفی چهار خانواده اصلی یانچشمه پرداختیم.

بعلت روند مهاجر پذیری یانچشمه تنها این  چهار خاندان جمعیت یانچشمه را تشکیل نمیداند بلکه روستا مهمانواز ما تا قبل از سال 1340 پذیراومیزبان هموطنانی بود که از روستاهای گوشه وکنار استان های چهارمحال، اصفهان و حتی همدان و فارس به این منطقه نقل مکان میکردند.

لذا ذیلاً زبان اقوام و خانواده همه واردین و متحدین را به طور اختصار بیان می‌کنیم:


بهارلو:

ترک، ترکمان، از ریشه ترک، ترکستان، اغوز.

سورانیها:

ترک، ترکمان شهر سوران و عبداله‌آباد.

شکرالهی‌ها: 

فارس از اهالی نافچ چهارمحال.

 عظیمی:

به دو تیره تقسیم می‌شود:

الف) عظیم بن غفار (لر و قول محلی کرد).

 ب) عظیمی خدارحم (بختیاری و به قول محلی کرد)

 

 نقدعلی و حسن ملک‌لو:

از ترک‌زبان اهالی بوعلی (باباعلی) می‌باشند در اثر ویرانی روستای بوعلی بر اثر هجوم قوم افغان مدتی که بازماندگان در بوعلی زندگی داشته‌اند دقیقاً مشخص نیست. املاک اشان شامل مزارع گشنیز جان، زینت علی، بوعلی، نقاره، نیمچی و داشکسن می‌بوده که مزارع گشنیزجان و زینت‌علی را قبل از ورود به یانچشمه به چادگانی‌ها می‌فروشند.

این خانواده‌ها به علت ناامنی در ادوار سلسله‌های افشاریه و زندیه و قاجارمجبور به کوچ و اتحاد با ساکنین نوپا یان چشمه می‌گردند.

و طبق نقل‌قولها و انتقال اخبار سینه‌به‌سینه حسن ملک‌لوها با نقدعلی‌ها حدوداً در یک زمان حدود سالیان 1200 -1119) قمری به پاتچشمه وارد و جزء اتحادیه‌ طایفه‌شکرالهی‌ها واقع می‌گردند.

بازماندگان حسن ملک‌لوها شامل خانواده‌های احمدبن حاج حسن، روح‌الامین، محمدرحیم و رمضان و غیره....

 طایفه نقدعلی ها نقدعلی بن محمدحسین همراه آقا حسن ملک‌لو پدربزرگ اولاد معروف به حسن ملک‌لوها از بازماندگان روستای بوعلی از توابع سوران به مرکزیت سوران هستند.نقدعلی ها بعدها بعنوان زیر مجموعه ای از ایل بهارلو قرار میگیرند.

 قائدی‌ها:

ترک از روستای گنجیگاه.قائدی‌ها که در صدور شناسنامه جز طایفه سورانی گردیده و همیشه با طایفه سورانی متحد بوده اصل آنها از اهالی حاشیه زاینده‌رود (گنجیگاه) می‌باشد. که در عهد و زندگی حاج صادق بن شکراله حدود سالیان 1200 ه ق به یان چشمه  وارد گردیده است.

علی‌مدد کرد:

(بختیاری و لری)، به قولی محلی کرد.

اولین نفر از طایفه علی‌مدد کرد که به یانچشمه وارد شده بود شخصی به نام علی‌مدد کرد است که از اهالی حدود زرگران و یا میدانک فریدن در حدود سالیان 40- 1220 به یانچشمه آمده و در ظل حاج هاشم بهارلی از طایفه بهارلویی‌ قرار می‌گیرد و با دختر حاج هاشم(از طایفه بهارلویی ها) ازدواج و جزء طایفه بهارلویی قرار گرفته و به تدریج دارای ملک و املاک و جزء مالکین واقع، و تا به حال با همه ساکنین و اهالی یانچشمه با صلح و صفا و یکرنگی با سازگاری گذران نموده‌اند.

سادات:

نسل سید باقر و سیدکربلایی علی از اهالی شیخ‌شبان، زبان محلی شیخ‌شبان.

حسین تات‌ها:

ملاحسین‌ها، حاج‌ سیدی‌ها، سیدطالب‌ها، پرویز لوها، استاد حیدری‌ها و سیدعلی‌ها همه

فارسی زبان، از بخش نجف‌آبادو برزان و غیره آمده و زبان ترک را در محل انتخاب کردند.

سیدهاشم‌ها و سیدطالب‌ها و علمدارها:

به وسیله طایفه بهارلوها بعدها از اقلید فارس آمده‌اند.

یعقوبی‌ها و جلالی‌ها: 

مهاجر و فارس زبان.

تیره جلالی‌ها که از مناطق بختیاری وارد و جزء اتحادیه‌ طایفه‌ شکرالهی شده و در صدور شناسنامه هم شکرالهی می‌باشند. مانند خانواده‌های حاج جعفرقلی، حاج صفرعلی، حسنعلی بن مختار، یداله، عبداله، یداله عاشق و سهراب جلالی و صفرآقا و غیره ..... می‌باشند.

و عده‌ای از کاسب‌ها هم که متحد طایفه شکرالهی بوده در صدور شناسنامه شکرالهی شده اند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۹
مصطفی شکراللهی

نظرات  (۱)

۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۱۱ محمد علی قوپی
 بنده که الآن ۶۰ سال دارم و پدرم عباسعلی هر دو متولد اهواز  هستیم ولی  مادر پدرم  شکراللهی  و پدرش سورانی  میباشد ! بنام قنبر علی !  اهل یانچشمه !

اینکه چرا فامیل ما ((قوپی)) شده نقل دقیق و صحیحی موجود نیست !
اما گویا پنج پشت پیش از پدرم  شخصی به یانچشمه میرود و  ساکن میشود و  او اهل جائی  بوده بنام ((قوپی))  که با سورانیها وصلت میکند و میشود سورانی !!
الآن  پسرعمه ها و پسر عموهای ما سورانی  قوپی و سورانی هستند و این مرا بر انگیخت تا  جستجوئی کنم که آیا جائی بع اسم  قوپی وجود دارد یانه که در نهایت  رسیدم به  روستائی در ۳۵ کیلومتری مهاد  به طرف  میان دو آب بنام‌ ((قوپی باباعلی))  با مردمانی  ترک  و  کرد  !!
ولی البته هنوز نمیدانم که این همان است که گفته شده یا غیر از آن است !
لذا  برنامه دارم که بزودی سری به آنجا بزنم انشاالله!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی