دیگر فامیل های ساکن در یانچشمه
درپست قبلی به معرفی چهار خانواده اصلی یانچشمه پرداختیم.
بعلت روند مهاجر پذیری یانچشمه تنها این چهار خاندان جمعیت یانچشمه را تشکیل نمیداند بلکه روستا مهمانواز ما تا قبل از سال 1340 پذیراومیزبان هموطنانی بود که از روستاهای گوشه وکنار استان های چهارمحال، اصفهان و حتی همدان و فارس به این منطقه نقل مکان میکردند.
لذا ذیلاً زبان اقوام و خانواده همه واردین و متحدین را به طور اختصار بیان میکنیم:
بهارلو:
ترک، ترکمان، از ریشه ترک، ترکستان، اغوز.
سورانیها:
ترک، ترکمان شهر سوران و عبدالهآباد.
شکرالهیها:
فارس از اهالی نافچ چهارمحال.
عظیمی:
به دو تیره تقسیم میشود:
الف) عظیم بن غفار (لر و قول محلی کرد).
ب) عظیمی خدارحم (بختیاری و به قول محلی کرد)
نقدعلی و حسن ملکلو:
از ترکزبان اهالی بوعلی (باباعلی) میباشند در اثر ویرانی روستای بوعلی بر اثر هجوم قوم افغان مدتی که بازماندگان در بوعلی زندگی داشتهاند دقیقاً مشخص نیست. املاک اشان شامل مزارع گشنیز جان، زینت علی، بوعلی، نقاره، نیمچی و داشکسن میبوده که مزارع گشنیزجان و زینتعلی را قبل از ورود به یانچشمه به چادگانیها میفروشند.
این خانوادهها به علت ناامنی در ادوار سلسلههای افشاریه و زندیه و قاجارمجبور به کوچ و اتحاد با ساکنین نوپا یان چشمه میگردند.
و طبق نقلقولها و انتقال اخبار سینهبهسینه حسن ملکلوها با نقدعلیها حدوداً در یک زمان حدود سالیان 1200 -1119) قمری به پاتچشمه وارد و جزء اتحادیه طایفهشکرالهیها واقع میگردند.
بازماندگان حسن ملکلوها شامل خانوادههای احمدبن حاج حسن، روحالامین، محمدرحیم و رمضان و غیره....
طایفه نقدعلی ها نقدعلی بن محمدحسین همراه آقا حسن ملکلو پدربزرگ اولاد معروف به حسن ملکلوها از بازماندگان روستای بوعلی از توابع سوران به مرکزیت سوران هستند.نقدعلی ها بعدها بعنوان زیر مجموعه ای از ایل بهارلو قرار میگیرند.
قائدیها:
ترک از روستای گنجیگاه.قائدیها که در صدور شناسنامه جز طایفه سورانی گردیده و همیشه با طایفه سورانی متحد بوده اصل آنها از اهالی حاشیه زایندهرود (گنجیگاه) میباشد. که در عهد و زندگی حاج صادق بن شکراله حدود سالیان 1200 ه ق به یان چشمه وارد گردیده است.
علیمدد کرد:
(بختیاری و لری)، به قولی محلی کرد.
اولین نفر از طایفه علیمدد کرد که به یانچشمه وارد شده بود شخصی به نام علیمدد کرد است که از اهالی حدود زرگران و یا میدانک فریدن در حدود سالیان 40- 1220 به یانچشمه آمده و در ظل حاج هاشم بهارلی از طایفه بهارلویی قرار میگیرد و با دختر حاج هاشم(از طایفه بهارلویی ها) ازدواج و جزء طایفه بهارلویی قرار گرفته و به تدریج دارای ملک و املاک و جزء مالکین واقع، و تا به حال با همه ساکنین و اهالی یانچشمه با صلح و صفا و یکرنگی با سازگاری گذران نمودهاند.
سادات:
نسل سید باقر و سیدکربلایی علی از اهالی شیخشبان، زبان محلی شیخشبان.
حسین تاتها:
ملاحسینها، حاج سیدیها، سیدطالبها، پرویز لوها، استاد حیدریها و سیدعلیها همه
فارسی زبان، از بخش نجفآبادو برزان و غیره آمده و زبان ترک را در محل انتخاب کردند.
سیدهاشمها و سیدطالبها و علمدارها:
به وسیله طایفه بهارلوها بعدها از اقلید فارس آمدهاند.
یعقوبیها و جلالیها:
مهاجر و فارس زبان.
تیره جلالیها که از مناطق بختیاری وارد و جزء اتحادیه طایفه شکرالهی شده و در صدور شناسنامه هم شکرالهی میباشند. مانند خانوادههای حاج جعفرقلی، حاج صفرعلی، حسنعلی بن مختار، یداله، عبداله، یداله عاشق و سهراب جلالی و صفرآقا و غیره ..... میباشند.
و عدهای از کاسبها هم که متحد طایفه شکرالهی بوده در صدور شناسنامه شکرالهی شده اند.