یانچشمه

وب فرهنگی تاریخی دیار یانچشمه و فریدن

یانچشمه

وب فرهنگی تاریخی دیار یانچشمه و فریدن

درباره بلاگ
یانچشمه

باسلام خدمت عزیزان همولایتی.متاسفانه بدلیل مشکلات عدیده سایت بلاگفا مجبور به انتقال سایت از mostafa331.blogfa.com شدیم.از این پس ما را در همین بلاگ دنبال نمایید.
باتشکر از همراهی شما .
ایمیل ما:
yancheshmesh@gmail.com

بایگانی
۰۹ آذر ۹۴ ، ۱۲:۰۴

یانچشمه امروز

امروزه روستای یانچشمه با 564 خانوار و 2200 نفر جمعیت از روستاهای پرجمعیت استان و در فاصله 35 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد .از جنوب با  بن، لار وشیخ شبان از شمال و شمال غربی رودخانه وتاسیسات سد. از غرب به حیدری وجمالو  .واز شرق باروستاهای درکان ،قوچان وقراقوش همسایه است. چندان دور از ذهن نیست که در اینده نزدیک به بخش تبدیل گردد بازهم بامطالعه تاریخ حسرت خواهیم خورد چراکه این روستا در کمتر از یک قرن پیش با جمعیت و وسعتی بیشتر ازانروز مرکز کنونی چهار محال بختیاری (شهرکرد) بوده این روستا باجای دادن اقوام مختلف با چندین حمام ومدرسه ومسجد روایتگر کوتاهی هایی ازجانب مردمان و یا شاید روزگار که مانعی برای رشدان گردید.

البته تاسیس سدشاه عباس کبیر(زاینده رود) چندان عامل کم اهمیتی در عدم رشداین روستا نبوده این سد قوسی بتنی که در سال ۱۴۴۲تاسیس گردید از لحاظ وسعت پروژه از بزرگترین پروژه های ان دوره وحتی اکنون به حساب می اید وبه که حیات شهر اصفهان ودیگر شهر ها وروستاهایی که در مسیر این رودخانه  قرار دارندمرهون این سد ورودخانه هستند اما همه چیز به این خوشی تمام نمی شود اوارگی مردمان چند روستا از جمله همین یانچشمه ما فرصت رشداین روستارا برای میزبانی مرکزیت استان چهار محال وبختیاری را گرفت.

درحال حاضر اقداماتی برای ابادی صورت گرفته طرح هایی مثل احداث شهرک در کنار روستا وطرح های درخت کاری با ابیاری قطره ای و اقدامات سازنده دیگر اماکافی به نظر نمی رسند.

 قرار گرفتن شهرک ویلایی شیدا در کنار روستا می تواند تبعات خوبی داشته باشد از جمله بیکاری ایکه

 گریبان گیر اهالی شده را تاحدی کاهش دهد وهمچنین حضور توریست ها ازسوی دیگر میتواند تاثیر زیادی در ابادی روستا داشته باشد.

اماامروزه یانچشمه بامعضلی جدید روبرو شده وان منازعه بین افراد زمین خوار سود جوبا صاحبان ملک بوده افرادی که به بهانه های واهی اداعای مالکیت ملک وزمین هایی که متعلق به ساکنان فعلی یانچشمه ویا افرادی که بعداز تاسیس سد زمین های خود را رها کرده وبه مناطق دیگر کوچ نمودندبوده است.

عدم وجود سند مالکیت قاطع برای صاحبان ملک با توجه به شرایط ان زمان باعث اینگونه سود جویی ها شده مردم یانچشمه مخصوصا ریش سفید ها که اطلاعاتی در مورد صاحبان ملک ان زمان داشتند میتوانند مانع سود جویی این زمین خواران منفعت طلب شوند که با نهایت بی شرمی زمینی که افراد انرا با سختی بدست اوردند از چنگ انان دراورند.

شغل ومحصولات کشاورزی

در حال حاضر شغل اکثریت اهالی کشاورزی دامپروری و ماهیگیری و عده ای در کارهای سازمانی وتاسیسات اطراف یانچشمه مشغول به کار هستند.

 ترکیبات خاک اراضی زمین های شیستی  ،رسی ،اهکی وگچی بوده  وبرای کشت محصولات باغی وزراعی ایده ال نبوده اما به سمت شمال وشمال غرب با خاک مرغوب تری مواجه می شویم که قابلیت کشت انواع محصولات (البته با توجه به شرایط اب وهوایی منطقه)را برخوردار است.

محصولات زراعی شامل گندم ،جوارزن ،سیب زمینی ،هویج ،چغندر . صیفی جات شامل هندوانه ،خربزه وخیار.حبوبات شامل نخود لوبیا عدس وماش ومحصولات باغی:انگورهلو،زرد الو،سیب ،والوچه


زمین خواری بزرگترین معضل یانچشمه امروز

اماامروزه یانچشمه با معضلی روبرو شده وان منازعه بین افراد زمین خوار سود جوبا صاحبان ملک بوده افرادی که به بهانه های واهی اداعای مالکیت ملک وزمین هایی که متعلق به ساکنان فعلی یانچشمه ویا افرادی که بعداز تاسیس سد زمین های خود را رها کرده وبه مناطق دیگر کوچ نمودندبوده است.

عدم وجود سند مالکیت قاطع برای صاحبان ملک با توجه به شرایط ان زمان باعث اینگونه سود جویی ها شده مردم یانچشمه مخصوصا ریش سفید ها که اطلاعاتی در مورد صاحبان ملک ان زمان داشتند میتوانند مانع سود جویی این زمین خواران منفعت طلب شوند که با نهایت بی شرمی زمینی که افراد انرا با سختی بدست اوردند از چنگ انان دراورند.

 اکثریت این مالباختگان کسانی هستند که به دلیل فقر و بیکاری به شهرها وروستاهای اطراف مهاجرت کردند وهمچنان در زندگی سختی بسر میبرند. ولی متاسفانه عده ای از همشهریان که به این کار میپردازند اینگونه با وجدان خود کنار می ایند که این حق ماست چه بسا این نوعی فریب دادن وجدان است وغافل از انند که پروردگار حسابگری دقیق است:

«و اموال یتیمان را به آن ها دهیدو ثروت آنها را با اموال خود نخورید که این کار گناهى بزرگ است.» (نساء،)

شایسته است که اموال پاکمان را که با هزاران زحمت و مشقت انرا بدست اورده ایم الوده نسازیم.

امایک سوال: اصالتا اهل کجایی!؟ 

سوالی که جواب دادن به ان برای بسیاری از ماها ممکن است دشوار باشد البته نه بخاطر اینکه از هویت واقعی خود گریزانیم برعکس همواره به هویت واصالت واقعی خود افتخار میکنیم .

علت این موضوع میتواند مهاجرت های پی در پی ،چه در شکراللهی ها وچه در سایر فامیل های یانچشمه مخصوصا اینکه چند مهاجرت دیگر نیزپس از ساکن شدن انها در یانچشمه صورت گرفته باشد. بخصوص اینکه ترکیب نژادی مردمان یانچشمه از این هم پیچیده تر می شود یعنی شکرالهی ها،بهارلویی ها،سورانی ها ،عظیمی ها تنها مهاجران وساکنین یانچشمه نمی باشند بلکه مردمان دیگر از سایر قومیت ها واز محل های دیگر مانند کرون ،اقلید فارس ،روستاهای دیگر اطراف استان اصفهان وچهار محال بختیاری نیز ساکن یانچشمه می شوند به گونه ای که جمعیت انها با چهار فامیل اصلی برابر ویا حتی از برخی ازاین فامیل ها بیشتر است .اما سوالی که پیش می ایداین است که چرا همچنان جمعیت یانچشمه مبتنی بر این چهار فامیل اصلی می باشد؟

دلیل این موضوع میتواند تمایل مهاجرین به استفاده از فامیل های اصلی یانچشمه باشد به گونه ای که مبینیم اکثریت مهاجرین به دلایلی ،نام خانوادگی شکرالهی را برای خود بر می گزینند.

افتخار نسبت به هویت واقعی

باوجودهمه ی این قضایا ورویدادها همه مردمان یانچشمه همواره اصالت خود را به مردمانی با غیرت ، شجاع ودلاور ترک نسبت داده و همواره به ان افتخار میکنند اصالتی که سالها با ان انس الفت داشته اند وهیچگاه حاضر نخواهند بود انرا انکار ویا کتمان کنند بلکه همواره نسبت به ان افتخار می کنند..


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۹
مصطفی شکراللهی

نظرات  (۲)

۱۴ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۰۵ احسان عظیمیان فریدنی
با سلام و خسته نباشید
بنده از نوادگان حاج الله مراد هستم که زاده یانچشمه بود و در اواخر عمر ظاهرا در فریدن ساکن شده بود. ایشان پسرانی به نام های حسین و یدالله و (؟؟؟) داشت که هر سه برای کار به آبادان مهاجرت کردند.
من نوه یدالله عظیمیان فریدنی هستم که الآن در بندرماهشهر ساکن هستم.
به شدت علاقه مند به تاریخ پر فراز و نشیب دیار اصلی خود و اطلاع از سرگذشت مرحوم حاج الله مراد هستم ولی متاسفانه اطلاعات زیادی در این باب به دست نیاوردم.
خواهش می کنم اگر در این خصوص اطلاعاتی در اختیار دارید بنده رو بی نصیب نگذارید.
با تشکر.
شماره تماس: 09166530236

بااینکه موقعیت خوبی دریانچشمه هست برای اشتغالزائی ومردمانی ثروتمندازخودیانچشمه که در خارج ازمحل زندگی میکنند وقادربرهمیاری برای آبادانی وعمران هستند اماجای بسیارتاسف دارد که بعضی ازساکنین خودیانچشمه فقط بخاطر ناهماهنگی باقبیله خود سنگ شکنی زیادمیکنند وباعث عقب ماندگی واختلافات داخلی در محل میشوند وبه این افراد که درهمه کارهادخالت میکنند ومانع خیلی ازپیشرفتهای روستامیشوند بایدگفت که روز قیامت باید جوابگوی اختلافات وعقب ماندگی روستاباشید ...من مدتی را در روستا به عنوان کارگرفرهنگی حضورداشتم ودیدم که مردمی مهربان ومهمان دوست اما کینه ای وبدبین بهم ..خداوندمارا ازشر هواهای نفسانی نجات دهد ...همیشه قوم وقبیله فریادرس انسان نیستند ....کمی بیداروهوشیارترعمل کنیم تا آیندگان درباره ماقضاوت بد نداشته باشند ... پیشرفت وعمران فقط با اتحاد وهمدلی ... زنده باد بهارلوئی ..زنده باد شکراللهی ..زنده باد عظیمی ...زنده باد سورانی وووزنده باد یانچشمه ای

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی