یانچشمه

وب فرهنگی تاریخی دیار یانچشمه و فریدن

یانچشمه

وب فرهنگی تاریخی دیار یانچشمه و فریدن

درباره بلاگ
یانچشمه

باسلام خدمت عزیزان همولایتی.متاسفانه بدلیل مشکلات عدیده سایت بلاگفا مجبور به انتقال سایت از mostafa331.blogfa.com شدیم.از این پس ما را در همین بلاگ دنبال نمایید.
باتشکر از همراهی شما .
ایمیل ما:
yancheshmesh@gmail.com

بایگانی
۰۹ آذر ۹۴ ، ۱۱:۴۸

فامیل های ساکن در یانچشمه

تاریخچه نام خانوادگی:

 در ایران، انتخاب نام خانوادگی به شکل امروزین آن از سالهای انقلاب مشروطیت در میان قشر روشنفکر جامعه معمول شد. با پایان جنگ جهانی در زمان رضا شاه  و در سال ۱۳۰۴ لوایحی به تصویب مجلس شورای ملی رسید که بر اساس آن استفاده از القاب گذشته منسوخ و انتخاب نام خانوادگی برای کلیه اتباع ایران اجباری گردید.

نام‌های خانوادگی ممکن است دارای پسوند، میانوند، پیشوند و یا فاقد آن باشند. با اینحال اغلب نام‌های خانوادگی معمولاً نسبی بوده و فرد یا فامیل را به یک فرد مهم (محمدی، ...)، به یکی از اجداد (شکراللهی،عظیمی، ...)، به یک محل (سورانی، شیرازی، ...)، به یک شغل یا حرفه( پزشکزاد، ....)، به یک دودمان(هاشمی،بهارلویی، ....)، به یک ویژگی بدنی (خوش چهره، ....)یا فیزیکی (قهرمان، ...) نسبت می‌دهند.


سورانی ها

بر مبنای انچه تاکنون نقل شده این است که نام خانوادگی سورانی برگرفته از دهستان سوران است .وهمانطوری که گفته شد سوران دهستان ابادی در نزدیکی یانچشمه کنونی بوده وپس از نابودی ان بوسیله ی افغان ها افراد بازمانده ای که ریشه خودشان ویا پدرانشان به سوران بر میگشت نام خانوادگی سورانی را برای خود برگزیدند. سورانی ها به زبان ترکی تکلم میکنند زبان ترکی ازنوع قشقایی که در اصل زبان اصلی خودشان بوده است. اما به احتمال زیاد اصالت سورانی ها مربوط است به بخشی از طوایف قزلباش هایی که در زمان شاه سلیمان در فریدن سکنی گزیدند . این طوایف عبارت بودند از طوایف اینان لو، بیات و شاملو که در چادگان نیز سکونت گزیدند. 

 

سورانی ها نسبت به سه طایفه ی دیگر یانچشمه جز اولین کسانی بودند که در منطقه ی یانچشمه ساکن شدن اما محل دقیق سکونت انها سوران بوده است.

تا قبل از احداث سد زاینده رود سورانی ها در یانچشمه(قدیم) ساکن بودند اما پس  از  احداث سد

عده ای در یانچشمه جدیدساکن شدند وعده ای دیگر به شهر ها وروستاهای مجاورمثل نجف اباد و روستاهای فریدن مثل خویگان و..مهاجرت کردند.

*بر طبق یکسری از شواهد وظواهر ارتباط سورانی های یانچشمه

با کردهای سورانی نباید بی ربط باشد، در حال حاظر کردهای سورانی از بزرگترین طوایف کرد میباشند.

منقول است در اواخر حکومت صفویان عده ای از کردهای غرب)از شاخه سورانی( به محلی در حوالی یانچشمه کنونی نقل مکان کرده و به حسب اصالت خود منطقه جدید مورد سکونت خود را سوران نامگذاری میکنند.

عظیمی ها

 نام خانوادگی عظیم برگرفته ازجدشان عظیم می باشدزبان کنونی عظیمی ها مانند سایر فامیل ها ترکی میباشد اما در اصل زبان انها زبانی غیر از ترکی بوده که به تدریج زبان ترکی جایگزین ان می گردد. 

درمورد عظیمی های یانچشمه دو روایت مختلف وجود دارد:                                                            

۱-اینکه هنگامیکه شکراله  (جدشکراللهی ها) دریانچشمه ساکن می شودبرادر کوچکترش به نام عظیم نیز پس از مدتی به او ملحق میشودکه با پذیرش این روایت عظیمی ها از قومیت فارس وازصفاهستند.                                                                                                           

۲-عظیم از طایفه ای ازلران بختیاری بوده که در فاصله ی کمی بعد از شکراله در یانچشمه                    ساکن می شوداقای امیر بهارلویی در کتاب خودبا توجه به شباهت عظیمی هابه بختیاری هااین روایت را قوی تر می داند.

ریاست طایفه عظیمی‌ها از اول تا احداث سد زاینده‌رود به ترتیب با حاج یوسف حاج ربیع بیگ، احمدقلی بیگ، حاج عباس، حاج علی بیگ، حاج محمدحسین بیگ، محمدتقی بیگ و حاج حبیب‌اله بیگ بوده است.

بهارلویی ها

نام خانوادگی بهارلویی بر گرفته از شهری به نام بهار واقع در همدان می باشد.این قوم دارای تاربخچه پیچیده وپر ماجراست ودرطول تاریخ ابتدا از منطقه ترکستان از جمله ایلات قراقویونلویی بودندکه ابتدا در شام سوریه وبخشی از ترکیه ساکن میشوند .

 در سال ۸۰۰ هجری که امیرتیمور گورکانی آسیای صغیر و شام را به تصرف درآورد، هفت ایل بزرگ را به نواحی مختلف ایران کوچاند. در این بین، ایل بهارلو  مرغزار بهار (شهربهار) را ییلاق خود قرار دادند.وبه تدریج در ان ساکن شدند.

بعلت نبود چراگاه مناسب در اثرشدت سرما برای چرای دامهای خودبه استان فارس کوچ می کنند.

بین شمال وجنوب فارس ییلاق و قشلاق انها بوده است اما به نظر می رسد منطقه فریدن ودر نتیجه یانچشمه یکی از مناطق ییلاقی انها بوده است که روزی باتوجه به شرایط مناسب ان تصمیم ساکن شدن در انرا می گیرند .در کل  اصالت انها به قشقایی های استان فارس بر میگردد.طبیعتا زبان انها ترکی واز نوع قشقایی می باشد.ابا ان سخت کوشی وشجاعت ذاتی که درانها وجود داشت اقدامات زیادی برای ابادی یانچشمه انجام می دهند.


شکراللهی ها

در دوره رضا خان به دلیل اجرای طرح صدور شناسنامه افرادی در یانچشمه که هفتمین جدشان مربوط به شکراله می شدنام خانوادگی شکراللهی را برای خودبرگزیدندودر واقع همه شکراللهی ها طبق نمودارازشکراله بن صفا و فرزندان او می باشند.لازم به ذکر است که برخی از مهاجران نیز نام خانوادگی شکراللهی رابرای خود برگزیدند.

امروزه شکراللهی ها به زبان های فارسی و ترکی تکلم می کنند اما بر خلاف تصور عام وحتی خود شکراللهی ها شکراللهی ها از قومیت فارس بوده ودر اصل فارس زبان . روند ترک زبان    شدن شکراللهی ها به زمانی که شکراله به یانچشمه می رود برمیگردد با وجود مردمان ترک زبان  اطراف یانچشمه که به تدریج در یانچشمه ساکن میشوند به تدریج زبان ترکی جایگزین زبان فارسی  می شودزبان فارسی که به فارسی نافچ بر می گردد.

 

نافچ :

نافج ی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری در بخش مرکزی شهرستان شهرکرد قرار دارد.
جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۳٬۸۱۴ نفر بوده‌است .

 

مردم نافچ همه فارسی زبان هستند و تنها به زبان فارسی باهم صحبت می کنند .
شهر نافچ در ۲۰ کیلومتری شمال غربی مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده
وبا روستاهای چالشتر ٬ وردنجان ٬ پیربلوط ٬کاکلک ٬شهرهای سامان و بن همجوار است.
ارتقاء ده نافچ به شهر در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۷۹ تصویب شد .

پیشهٔ اکثر مردم نافچ کشاورزی است. این شهر دارای پیشینه ادبی قوی می‌باشد. در این شهر عالمانی همچون علامه محمدحسن قلزم زندگی می‌کرده‌اند.
و امامزاده سید علی اکبر در این شهر واقع شده است.


شکراللهی های حاضر

همانند سایر فامیل های یانچشمه، مهاجرت های زیادی بخصوص دراین سه چهار سده اخیردر انها میبینیم .مهاجرت هایی پی در پی که فرصت رشد وبالندگی این خاندان گرفت وبا مطالعه تاریخ زندگی انها میبینیم هر زمان که انها به یک ثبات وزندگی مرفه اجتماعی رسیدند طولی نکشیده که مجبور به مهاجرت از مکانی به مکان دیگر وشروع زندگی ازنو شده اند وبه جرات میتوان گفت که با ان همت وپشتکاری  که این قوم دارداگر مهاجرت های پی درپی در ان ها صورت نمی گرفت به مو فقیت های یسیاربزرگ تری دست یافته بودند. بااین حال این تاریخ از استعداد ،اقتدار وتلاش وشجاعت بی حد پدرانمان حکایت میکند وبایاری از ایزد تمام حم وغم مانسل امروز پس گرفتن جایگاه واقعی مان در جامعه ی ایران امروز است.

مانند  سایر فامیل های ساکن در یانچشمه پراکندگی در جمعیت انها زیاد بوده به نظر می رسد مهمترین دلیل این پراکندگی احداث سد زاینده رود در سال ۱۳۴۲باشد تا قبل از احداث سدتقریبا تمام 

جمعیت انها در یانچشمه (قدیم)متمرکز بود اما پس از ان عده ای از انها در یانچشمه (جدید)ساکن شدند عده ای به اصفهان ونجف اباد وعده ای به دیگر روستا های فریدن مثل غرغن مها جرت کردند .وهمین عامل باعث شده که نسبت به بسیاری از انها بی اطلاع باشیم و شرح همه ی شکراللهی ها برایمان دشوار باشد.شکراللهی امروزه حرفه های مختلف از پزشکی ، مهندسی( در گرایش های مختلف )،دبیری افسری تا کشاورزی و کارگری متصدی شدند.به امید روزهای درخشان.



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۹
مصطفی شکراللهی

نظرات  (۲۲)

ببخشید اسم پدر شما اسماعیل نیست
پاسخ:
نه خیرایشون عموی بنده هستن.
ممنون.جالب بود.خسته نباشید.
هر کی از فامیل خودش تعریف کرده همش دروغه
سلام 
طایفه ی بهمن زیاری که در شهرستان چادگان ساکن هستند از کدام ترکان هستند؟بیگدلی یا اینانلو یا شاملو؟
با تشکر .منتظر پاسختان هستم
پاسخ:
باسلام.تنها در مورد که اینکه ترکان ساکن در چادگان از تبار بیگدلی ها اینانلو ها وشاملوها می باشند اطلاعت موثق موجود است ولی در مورد طایفه شما منابع موثق موجود نیست.
سلام لطفا روز چهارشنبه که الت دست فام۵یل های دیگر جهت تسویه حسابهای شخصی مورد استفاده قرار میگیرد را حذف واینگونه تاریخچه های بدون منبع وماخذ را در سایت قرار ندهید  از شما بعیده که اینگونه روایتهای کوچه بازاری رادر سایتی به اسم یانچشمه وارد نمایید با تشکر 

سلام بهتر است هر کس برای حرف هایش منبع مکتوب موثق داشته باشد.حالا از هر طایفه ای که هست.فقط منبع کتبی موثق نه صحبت های این و آن.لطفا هر کس حرفی میزنه منبعش را هم بگه.
۳۰ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۲۷ محمد شکراللهی
سلام
من هم شکراللهی هستم؛ ولی اصالت ما برای منطقه ازنا در لرستان هست و برام جالب بود که چنین خاندانی در این منطقه وجود داره. واجب شد حتما یک سری به یانچشمه بزنم
۱۶ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۵۰ مخمد علی قوپی
بنده وپدرم و پدرش قوپی هستیم  ولی تمام فامیلهای ما سورانی و شکراللهی  و عظیمی و بهارلوئی هستند !
من و پدرم متولد اهوازیم ولی پدر بزرگم متولد و بزرگ شدهٔ یانچشمه !

یانچشمهٔ اصلی که  پس از احداث سد رفت زیر آب !
اهالی هم که پراکنده شده اند !  بنده هم  که اصلا  اهل و ساکن آنجا نبوده ام !
ولی ایکاش میشد پیران یانچشمه ای را یکجا  حمع کرد  و خاطراتشان را نوشت 

اینرا هم اضافه کنم که  پس از  مدتی جستجو  به این مطلب رسیدم که در ۳۵ کیلومتری  مهاباد به طرف میاندوآب  روستائی وجود دارد  بنام‌ ((قوپی باباعلی))  که  مردمانش  کرد  و  ترکند!
۲۴ تیر ۹۷ ، ۰۰:۳۱ علی شکرالهی
 با درود،
همه ما مردم ایران، ایرانی هستیم و یک ملت واحد.
اینکه ایل یا قومی در پی یافتن تبار و هویت خویش است تنها از این جهت است که هویت خود و کشور و مردمانش را بهتر بشناسد.
پدر من نامش حسین بود و متولد همان یانچشمه ای که پس از زدن سد بزیر آب رفت.
نام پدر بزرگم مهراب بک بود.
پدرم کودکی به اصفهان رفت و سپس ساکن تهران شد.
۲۴ تیر ۹۷ ، ۰۰:۴۳ علی شکرالهی
 با درود،
همه ما مردم ایران، ایرانی هستیم و یک ملت واحد.
اینکه ایل یا قومی در پی یافتن تبار و هویت خویش است تنها از این جهت است که هویت خود و کشور و مردمانش را بهتر بشناسد.
پدر من نامش حسین بود و متولد همان یانچشمه ای که پس از زدن سد بزیر آب رفت.
نام پدر بزرگم مهراب بک بود.
پدرم از کودکی به اصفهان رفت و سپس ساکن تهران شد.
۰۹ مرداد ۹۷ ، ۱۳:۰۳ وحید سورانی یانچشمه
ممنون از اطلاعات خوبتان ای کاش یه شجره نامه قدیمی یا منابع موثق دیگه ای هم بود ازمثلا سفرنامه های داخلی و خارجی که باذکر منبع ارایه میشد و مشخص می د که اصل و نسب ما از ابتدا از کجا ناشی میشه امیدواریم اقوام تاریخدانمون در این زمینه فعال بشند و حداقل یه کتاب با منابع موثق در این زمینه چاپ کنند که خلا آن خیلی حس میشود.
باتشکر از دوستان
سلام پس از احداث سد زاینده رود بخشی از سورانی ها و شکرالهی ها و بهارلویی ها به خوزستان و در شهر های اهواز و آبادان ساکن شدند که از جمله به شهید دریاقلی سورانی میتوان اشاره کرد که ناجی آبادان در زمان جنگ بودن
۲۱ آبان ۹۸ ، ۲۱:۴۵ بیژن عظیمی

اطلاعاتی که در میان گذاشتید من دست پا شکسته از بعضی از پیران شنیده ام.تا حد و حدوی همین  صحبت ها بوده.اما ای کاش همه یانچشمه ای ها بعد از ابگیری سد هما نجا سمت شیدا میماندن  و برای خودمان شهریو دیار داشتیم و اواره اینور وانور نمی شدیم .اگر اطلاعات دقیقتری کسی با سند یا نقل قول از پیرانماندارد حتما  به اشتراک بگذارد.در حال حاضر ما همه یانچشمه هستیم و در هر جایی باشیم ارقمان نباید فراموش شود.

یانچشمه ای ها مردمی بافرهنگهای قومی مختلف که باعث عقب ماندگی شان شده وهمدلی کمتردیده میشه

۱۰ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۰:۴۲ محمد علی شکراللهی یانچشمه
سلام محمد علی شکراللهی یانچشمه هستم از اهواز طبق تعاریفی که از بزرگان یانچشمه شنیدم در زمان شاه عباس صفوی که مغولها می خواستند به ایران حمله کنند تعدادی از ترکهای قشقایی را که در استان فارس ساکن بودند به محل یانچشمه ی قدیم برای دفاع از کشوردر مقابل حمله مغولها بردند و این شد که انجا ساکن شدندو اسن قدیم یانچشمه (یاق چشمه)بوده است که به معنای چشمه ی روغن میباشد (یاق در زبان ترکی به معنای روغن میباشد) زیرا دام و دامداری وسیعی داشتند و محصولی که از این دامداری بدست می اوردند به اسفهان میفروختند اینطور که شنیدم زمان حمله مغولها تمام اشیا طلایی که داشتند همه را جمع و در محلی پنهان می کنند و وقتی یانچشمه به زیر اب میرود دیگر کسی نتوانست انها را پیدا کند خوشحالم و خداوند را شاکرم که هر جا نامی از شکراللهی ها برده میشود متوجه میشوم که اکثراً تحصیلکرده و صاحب شغل شرافتمندانه ای هستند ارادتمند محمد علی شکراللهی یانچشمه
۱۷ تیر ۹۹ ، ۰۲:۰۱ مجید سورانی

بعد از زیر آب رفتن یانچشمه ، عده ای از سورانی ها به آبادان مهاجرت کردن 

پاسخ:
بله همینطوره ابادان و خطه خوزستان
۱۸ شهریور ۹۹ ، ۰۳:۴۰ موسی شکراللهی

سلام من شکراللهی هستم و همسرم بهارلویی هست تا حدودی که ما اطلاع داشتیم به همین شکل بود که بیان کردید .

تشکر فراوان برای زحمات شما.

پاسخ:
سلام درود بر شما استوار باشید

ببخشید.دین مذهب و عقیده های بهارلویی ها چیه .

بهارلویی های نجف اباد

 

 

پاسخ:
اسلام و شیعه 
۲۵ آبان ۹۹ ، ۲۰:۴۴ زهرا بهارلویی

با سلام و درود

پدر بزرگ و مادر بزرگ من اهل یانچشمه هستند و از طایفه‌ی عظیمی و بهارلویی هستند طبق گفته های پدر و‌مادر بزرگم بعد از بالا امدن اب سد و زیر اب رفتن مناطق مسکونی طایفه های بهارلویی عظیمی شکرالهی سورانی به مناطقی از جمله فریدن و فریدونشهر کوچ کرده و در روستا های سنگ باران(برف انبار) و سواران غرغن خویگان موغان .... ساکن شده اند

سلام ما سورانی هستیم ولی فامیل اصلیمون ب گفته و نوشته حیدر پر هستیم از طایفه اوستا حیدر اگه امکانش هست در مورد این خاندان اطلاعات بزارید

سلام.منم‌سورانیم..ولی از هم یانچشمه یها متنفرم..از طرز فکر و حسادتشون

نسبت بهم..ازاینکه بی عرضه ند..به نظرم هیچوقت پیشرفت نمی کنند..ولی تا دلتون بخاد پسرفت میکنند 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی